تبلیغات
معلومات پزشکی - دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

 

نوشته شده توسط:masouma ahmadi

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی


خداوند، مواد غذایی گوناگونی را آفریده است که پوست را تقویت و روشن می‌کنند و پیدایش چین و چروک‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

برخی مواد غذایی حاوی ریزمغذی‌هایی هستند که باعث زیبایی پوست می‌شوند. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی زیبایی بخش مثل ماهی آزاد، کیوی، گیاه کتان، چای سبز و.... را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

 

 میوه

میوه، میوه و باز هم میوه

میوه‌هایی که میل می‌کنید سرشار از آب، ویتامین C، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌ها هستند که به روشنی و انعطاف پذیری پوست کمک می‌کنند.

در این میان ویتامین C جایگاه ویژه‌ای دارد. این ویتامین سنتز کلاژن پوست را تحریک می‌کند، از آسیب‌های نور خورشید جلوگیری و اثرات نامطلوب فشارهای روحی روانی را ترمیم می‌کند.

ویتامین C در تمام میوه‌ها وجود دارد مرکبات، کیوی، پاپایا، انبه و میوه‌های قرمز از منابع غنی این ویتامین محسوب می‌شوند.

سعی کنید روزانه چند واحد میوه‌ی حاوی ویتامین C میل کنید و روز «پُر میوه‌ای» داشته باشید. 

البته از مصرف مواد غذایی دیگری از قبیل آلو خشک یا گردو نیز غافل نشوید.

 

امگا3 های محبوب

روغن‌های سرشار از امگا3 به حفاظت از سلول‌ها و احیای آن‌ها کمک می‌کنند. این اسید چرب محافظ خوبی برای پوست محسوب می‌شود و جلوی آسیب‌های سلولی ناشی از نور خورشید را می‌گیرد. همچنین باعث افزایش قوام و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و ظهور چین و چروک را به تأخیر می‌اندازد.

از انواع  این روغن‌ها می‌توان به روغن کلزا، گردو و گیاه کتان اشاره کرد. مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق سوپ‌خوری از روغن‌های سرشار از امگا3 برای رفع نیاز بدن کافی است.

 

مواد غذایی قلیایی

مواد غذایی مصرف شده در هنگام گوارش، مواد بازی یا اسیدی تولید می‌کنند. بدن انسان برای داشتن عملکرد خوب و پیشگیری از پیری پوست به PH ثابتی در حدود 7 نیاز دارد.

میوه‌هایی که میل می‌کنید سرشار از آب، ویتامین C، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌ها هستند که به روشنی و انعطاف پذیری پوست کمک می‌کنند

در هر وعده غذایی نسبت مواد غذایی قلیایی به مواد غذایی اسیدی را 70 به 30 تنظیم کنید؛ یعنی 70 درصد مواد غذایی قلیایی مثل سبزیجات و میوه‌های تازه و 30 درصد مواد غذایی اسیدی مثل گوشت، تخم مرغ، پنیر، نان، آرد، پاستا، مواد غذایی صنعتی.

توصیه می‌کنیم مواد غذایی اسیدی را با مواد غذایی به اصطلاح «جبرانی» مصرف کنید مثلاً گوشت را با سبزیجات، پاستاها را با گوجه فرنگی و پنیر را با انجیر خشک میل کنید.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز علاوه بر این که به واسطه‌ی داشتن انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و املاح معدنی، پوست را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارند برای سلامت لوله گوارش نیز مفیدند. در واقع هر اختلالی که در روده‌ها پیش می‌آید پس از مدتی تأثیرش را روی رنگ پوست صورت و کیفیت آن به جا می‌گذارد.

این سبزیجات زیبایی بخش عبارتند از: کلم، اسفناج، بروکلی، کلم چینی، تربچه، شاهی، شلغم، انواع سبزیجات معطر مثل جعفری، ریحان، مرزنگوش، نعنا، برگ بو، آویشن و غیره.

بهتر است این سبزیجات به صورت خام یا با اندکی روغن زیتون یا کلزا مصرف شوند تا آنتی اکسیدان بیشتری جذب بدن گردد.

اگر مایلید سبزیجات را به صورت پخته میل کنید، آن‌ها را بخار پز کرده و هفته‌ای سه الی چهار مرتبه میل کنید.

 

از ماهی‌های چرب غافل نشوید

ماهی آزاد، ماهی ماکرو، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی و مارماهی‌ها حاوی مقدار زیادی امگا3 هستند که یکی از قوی‌ترین مواد ضد التهاب طبیعی محسوب می‌شود و به طور مستقیم در ساخت کلاژن تأثیر می‌گذارد.

همان‌طور که پیش از این گفته شد اسید چرب امگا3 از پوست محافظت، روند آسیب‌های سلولی ناشی از نور خورشید را متوقف، پوست را مقاوم‌تر و انعطاف پذیری آن‌را بیشتر می‌کند و ظهور چین و چروک پوست را به تأخیر می‌اندازد.

روغن‌های سرشار از امگا3 به حفاظت از سلول‌ها و احیای آن‌ها کمک می‌کنند.

این اسید چرب محافظ خوبی برای پوست محسوب می‌شود و جلوی آسیب‌های سلولی ناشی از نور خورشید را می‌گیرد

ضمن این که این ماهی‌ها سرشار از ویتامین A می‌باشند که برای حفاظت از پوست لازم است. هفته‌ای دو تا سه وعده 150 گرم ماهی را به صورت نمک سود یا بخارپز مصرف کنید.

اولویت را به ماهی‌های تازه بدهید؛ زیرا امگا3ها نسبت به اکسایش حساس هستند. البته می‌توانید ماهی دودی را هم به صورت یخ زده و یا هم کنسرو مصرف کنید. توجه داشته باشید کنسروها بدون چاشنی و یا با روغن زیتون یا کلزا تهیه شده باشند.

تخم کتان

 

تخم کتان

به گفته پزشکان تغذیه، تخم‌های گیاه کتان دارای مقدار بسیار زیادی امگا3 هستند که به تولید کلاژن، حفاظت از پوست و جلوگیری از پیدایش چین و چروک‌ها کمک می‌کند.

روزانه 2 تا 3 قاشق چای‌خوری تخم کتان آسیاب شده را روی سوپ، سالاد و غذاهای‌تان بپاشید.

با آسیاب کردن تخم کتان امگا3 بیشتر جذب بدن می‌شود.

توصیه می‌کنیم مصرف تخم مرغ‌ها و گوشت حیواناتی را که با تخم کتان تغذیه شده‌اند، در الویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

 



How do you grow?
شنبه 14 مرداد 1396 08:32 ب.ظ
I do accept as true with all the ideas you have offered on your post.
They are really convincing and will certainly work.
Still, the posts are very short for newbies. Could you please extend them a bit
from next time? Thanks for the post.
ceciliadufault.wordpress.com
چهارشنبه 3 خرداد 1396 09:54 ب.ظ
Everyone loves it when individuals get together and share views.
Great site, keep it up!
dennastockburger.wordpress.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:27 ق.ظ
Hello there, You have done an incredible job. I'll definitely digg
it and for my part suggest to my friends. I'm sure they'll be benefited from this web site.
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 10:14 ب.ظ
Very good write-up. I certainly love this website.
Keep it up!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر